The Quiet Cue

The Quiet Cue

Michael Renkel: semi-acoustic guitar, Live electronics, sampling / Nicolas Wiese: sampling, feedback, oscillation

The Quiet Cue

Michael Renkel and Nicolas Wiese launched the concert and intermedia series QUIET CUE in their shared Berlin studio in late 2009, and have since conceived more than 170 events, before discontinuing the series in 2016.
As a repercussion of that intense collaboration, a different form of working together emerged: the electroacoustic live action duo THE QUIET CUE.

Renkel’s guitar / live electronics methods, elaborated over many years and combined with multiple objects, percussion and ‘microphone-as-instrument’ techniques, are interfering with Wiese’s mixer feedback modulation, vividly triggered by layered sampling structures. At the same time, they are both working with dynamic interaction between similar types of source material: percussive sounds and patterns, voice fragments, or found sound.

Compared to many of their other, highly abstract or conceptual projects, here the two composer-performers are focusing a lot more on harmonics, occasional rhythm structures and a sensitive, sometimes noisy, nerdy-complex yet entertainment-positive exploration of what ’21st century avantgarde pop’ might possibly sound like.

 

The Quiet Cue

Michael Renkel und Nicolas Wiese haben in ihrem Berliner Gemeinschaftsstudio Ende 2009 die Konzert- und Intermedia-Reihe QUIET CUE ins Leben gerufen, und in einem Zeitraum von knapp sieben Jahren über 170 Veranstaltungen realisert. Als Nachwirkung dieser intensiven Zusammenarbeit entwickelte sich eine andere Form der Kollaboration: das elektroakustische Live-Action-Duo THE QUIET CUE.

Renkels über viele Jahre ausformulierten Gitarren-/Live-Elektronik-Methoden, bei denen sich der originäre Gitarrenklang nie vollständig auflöst, kombiniert mit diversen Objekten, Percussion und ‚Mikrofon-als-Instrument’-Techniken, treffen auf Wieses agile mischpultinterne Feedback-Modulationen, die von geschichteten Sampling-Strukturen getriggert werden. Zugleich arbeiten beide mit dynamischen Wechselwirkungen zwischen sich ähnelnden Materialien wie perkussiven Figuren, Stimmen-Fragmenten und Found Sound.

Mehr als in anderen, hochabstrakten oder konzeptuellen Projekten richten die zwei Composer-Performer hier ihre Aufmerksamkeit auf Harmonik, gezielt eingesetzte rhythmische Strukturen, auf eine sensible, manchmal noisige, vertrackte und zugleich entertainment-affine Erkundung dessen, was ‘avantgardistischer Pop’ im 21. Jahrhundert sein könnte.